دال چیست؟

دال عنصری خمشی است که بارها را به صورت افقی در یک یا چند جهت درون یک سطح توزیع می کند. در حالی که مقاومت خمشی یک دال مشابه تیر است ولی دال در مقایسه با مجموعه ای از تیرهای مستقل در امتداد دو جهت متفاوت است.

اگر یک سری از چنین تیرهای مستقل تحت اثر یک بار منفرد قرار گیردفقط تیری که بار بر آن وارد می شود دچار شکست خواهد شد.به دلیل اینکه تیرهای تشکیل دهنده ی دال ها به هم متصل می باشند به صورت یکپارچه عمل می کنند. هنگامی که باری بر یک نقطه وارد می شود بخش های اطراف بار در دال برای مقاومت در برابر بار وارده و خمش به طور مشترک عمل می کنند.

بار وارده به صورت جانبی (در اثر مقاومت برشی بین بخش بارگزاری شده و بخش های دیگر دال) درون دال توزیع می شو. بنابراین بارگزاری متمرکز باعث خمش خمش عمود بر جهت دهانه اصلی باعث تغییر شکل در آن می شود.

در ساختمان ها معمولا ار دال های بتنی مسلح استفاده می شود، اگرچه از دیگر مصالح مانند چوب نیز استفاده می شود.

شاید مطالعه ی مقاله ی انواع پروفیل فولادی در ساختمان برای شما مفید باشد

انواع دال

دال ها با توجه به نوع و محل قرارگیری تکیه گاه آن ها که رفتار خمشی آن را تعیین می کند طبقه بندی می شوند.

دال های یک طرفه و دو طرفه

دال های یکطرفه به طور ممتد به وسیله ی دو تکیه گاه موازی (تیرها و دیوارها) نگاه داشته می شوند و به صورت عمده در یک جهت در برابر خمش مقاومت می نمایند.

دال های دو طرفه ی ممتد روی چهار جهت (به وسیله تیرها یا دیوارها) نگاه داشته می شوند و مقاومت خمشی در دو جهت دارند.

دال های دو طرفه در مقایسه با دال های یک طرفه مقاومتر هستند (و شاید باریک تر) دال های دو طرفه هنگامی بازدهی سازه ای بیشتری دارند که فرم قرارگیری تکیه گاه ها تقریبا مربع باشد. اگر فرم دهانه ی سازه ای کشیده تر باشد دال های دو طرفه به میزان زیادی شبیه دال یکطرفه عمل می کنند.

صفحات مسطح تخت

دال هایی که فقط در نقاطی که ستون ها قرار دارند دارای تکیه گاه هستند اصطلاحا صفحات مسطح نامیده می شوند. سیستم های صفحات تخت علی رغم ظاهر ساده، تنش برشی متمرکزی را به میزان زیادی در اطراف ستون ها تحمل می نمایند تا جایی که ستون ها تمایل به سوراخ کرن دال دارند. در نتیجه صفحات تخت بتنی باید به میزان زیادی تقویت گردند به علت اینکه هزینه پایین قالب بندی و هزینه حداقل ساخت ساختمان بیشتر از هزینه ی بالای مسلح کردن بتن است این سیستم برای بارگزاری در دهانه های کوچک مناسب می باشد.

دال های دندانه ای

دال ها را برای کاهش وزن و هزینه می توان به شکل دندانه ای ساخت و در دال های بتنی مسلح، چنین شکل دندانه ای در نقاطی از بتن در بالا و بیشترین فولاد تقویتی در پایین جان جایی که اقتصادی تر است وجود دارد. دال های دندانه ای بر اساس اینکه یکطرفه یا دو طرفه باشند طبقه بندی می شوند.

محصولات مرتبط:

تیرچه صنعتی

مشخصات فنی تیرچه صنعتی ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

تیرچه کرومیت (تیرچه فلزی)

مشخصات فنی تیرچه های کرومیت ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

بلوک سبک سیمانی (پوکه ای)

مشخصات فنی بلوک سبک ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: itaksazan@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *