دیوارهای باربر در طراحی سازه ها

انواع دیوار بر اساس نوع عملکرد آن ها به دو نوع دیوارهای باربر و غیر باربر تقسیم بندی می شوند در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با دیوار های باربر توضیح دهیم.

اما دیوار باربرچیست؟ دیوارهای باربر در واقع دیوارهایی هستند که وزن طبقات بالاتر و همچنین سقف ها را نیز تحمل می کنند.

انواع دیوارهای باربر خود به چند دسته شامل دیوار حائل، دیوار پیش ساخته بتنی، برشی، سنگی، بنایی و آجری تقسیم بندی می شوند.

دیوارهای باربر بهترین تکیه گاه برای نگهداری بار گسترده ی یکنواخت در سراسر طول آن می باشد و شامل دال ها و تیرچه ها با فواصل کم است. به علت اینکه تیرهای اصلی و فرعی بارهای متمرکز را حمل می نمایند بندرت متکی بر دیوارهای باربر می باشند و معمولا ستون ها به جای آن ها به کار می روند.

در جایی که بار متمرکز از طریق دیوار باربر نگاه داشته می شود مقاومت دیوار با اضافه کردن میلگرد تقویتی یا ضخیم کردن دیوار به شکل جرز یا ستون افزوده می گردد.

محل قرار گیری دیوار باربر در پلان به شکل عضو تکیه گاهی نشان داده می شود به همین دلیل محل قرارگیری، فواصل دیوارهای بابر در پلان و جهت آن با عملکردهای ساختمان باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

شاید مطالعه ی مطلب سازه ی فلزی یا بتنی؟ کدام یک انتخاب مناسب تری است؟ نیز برای شما مفید باشد.

به علت محدودیت های اقتصادی، شکل و محل قرارگیری دیوارهای باربر باید تا حد امکان یکسان باشد. این امر کاربری دیوارهای باربر را در انواع ساختمان مانند مدارس، آپارتمان ها و هتل ها افزایش می دهد.

دیوارهای باربر با فواصل منظم ممکن است به عنوان دیوارهای برشی برای توزیع پایداری جانبی نیز به کار روند. این دیوارها ممکن است به تنهایی در یک یا دو جهت قرار گیرند.

دیگر اعضا (مانند مهار بندی یا اتصالات صلب ستون) برای تامین پایداری جانبی مورد استفاده قرار می گیرند. دیوارهای باربر باید به خوبی در پلان پراکنده باشندو تا حد امکان خصوصا خصوصا در دیوارهای بلندتر به شکل متقارن قرار گیرند. در بالای بازشوها باید نعل درگاه تعبیه نمود.

در پلان ها بزرگ تر و قابل انعطاف تر، تیرها و ستون ها در ترکیب با دیوارهای باربر مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان یک قانون کلی در ساختمان های چند طبقه دیوارهای طبقات باید در یک صفحه ی قائم قرار گیرنددر عین حال باید امکان ایجاد فضای باز در طبقه ی همکف را داشته باشند (به عنوان مثال برای سرسرا) در چنین شرایطی با طراحی دیوار طبقه ی دوم به عنوان یک تیر با ارتفاع زیاد، امکان انتقال بارها به ستون های پیرامونی طبقه ی اول فراهم می گردد.

محصولات مرتبط:

تیرچه صنعتی

مشخصات فنی تیرچه صنعتی ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

تیرچه کرومیت (تیرچه فلزی)

مشخصات فنی تیرچه های کرومیت ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

بلوک سبک سیمانی (پوکه ای)

مشخصات فنی بلوک سبک ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: itaksazan@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *