بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته چیست؟

در تعریف بتن پیش ساخته می توان گفت چنانچه قطعات بتنی را در محلی غیر از محل اصلی آن ها بسازند و سپس قطعات ساخته شده را به محل اصلی آن ها حمل کرده و کار گذارند، به آن بتن پیش ساخته می گویند.

قطعات بتن پیش ساخته ممکن است بتن ساده و یا بتن مسلح باشد. این قطعات را می توان در هر جایی ساخت اما ساختن این قطعات در کارخانه یا محوطه ی مخصوص این کار مناسب است.

قطعات پیش ساخته را سازندگان بنا به طرح و سفارشات در ابعاد و اشکال متفاوت می سازند. شمع های بتنی، تیرهای حمال،قطعات سقف، دیوار و نظایر آن را می توان در کارخانه به صورت پیش ساخته تهیه کرد.

شاید مطالعه ی مقاله ی سازه ی فلزی یا بتنی؟ کدام یک انتخاب مناسب تری است؟ نیز برای شما مفید باشد.

مزایای قطعات پیش ساخته

از محاسن قطعات پیش ساخته این است که چون در مقیاس انبوه تولید می شوند اقتصادی تر و ارزان ترند، علاوه بر این به دلیل اینکه در محل اصلی ساخته نمی شوند سرعت بهتری به کار می بخشند.

معایب قطعات پیش ساخته

پیش ساختن قطعات نیاز به تاسیسات و وسایل کارگاه مخصوص دارد و در موارد زیادی به دلیل این هزینه ها از پیش ساختن صرفه نظر می شود. علاوه بر این هزینه ی حمل و ماشین های سنگینی که برای حمل و نصب قطعات پیش ساخته لازم است نیز وجود دارد.

حمل قطعات پیش ساخته

قطعات بتنی پیش فشرده را بی ملاحظه تر از قطعات پیش ساخته ی بتنی و بتن فولادی می توان حمل و جابجا کرد. در تمام موارد باید دقت و مراقبت کرد تا باری که بر قطعات پیش ساخته ضمن حمل و نصب وارد می شود با نیروهایی که برای قطعه محاسبه شده است متفاوت نباشد.

در حمل و جابجایی و نصب قطعات پیش ساخته بتنی از انواع گوناگون ماشین ها استفاده می شود. برای حمل دور تیرهای سنگین می توان از تراکتور تریلی مخصوص استفاده کرد. قطعات کوچک تر پیش ساخته مانند ستون، شمع، دال ها و مانند آن را می توان با تریلر کفی حمل کرد همچنین می بایست مراقبت کرد تا به صورت تخت روی کف قرار گیرند تا زیر بار وزن خود گرفتار خمش نشوند.

نصب قطعات پیش ساخته ی بتن

نصب قطعات پیش ساخته بتنی مانند مانند نصب ساختمان های فولادی است. برای بلند کردن قطعات از جرثقیل های ثابت یا متحرک که قدرت آن کافی باشد استفاده می شود. در بعضی از موارد به علت وزن یا طول زیاد قطعه برای بلند کردن آن باید از دو جرثقیل استفاده کرد.

محصولات مرتبط:

تیرچه صنعتی

مشخصات فنی تیرچه صنعتی ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

تیرچه کرومیت (تیرچه فلزی)

مشخصات فنی تیرچه های کرومیت ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

بلوک سبک سیمانی (پوکه ای)

مشخصات فنی بلوک سبک ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: itaksazan@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *