انواع تیرچه

مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در کارهای ساختمانی با توجه به منشا و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و یا نحوه ی استفاده و نقش آن ها در کارهای ساختمانی تقسیم بندی می شوند.

مواد و مصالح ساختمانی از نظر منشا و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت به دو گروه اصلی “مواد معدنی” و “مواد آلی” و از نظر نحوه ی عملکرد و نقش آن ها در کارهای ساختمانی نیز به دو گروه “چسباننده ها” و “قطعات” تقسیم می شوند.

در ادامه با انواع مصالح ساختمانی آشنا شوبد.

مواد و مصالح معدنی

مواد معدنی شامل کلیه مواد و مصالح ساختمانی است که به صورت خام و طبیعی و یا ساخته شده از مصالح معدنی طبیعی در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این گروه از مصالح ساختمانی به دو دسته ی “مواد و مصالح معدنی طبیعی” و “مواد و مصالح معدنی طبیعی و یا ساخته شده” تقسیم بندی می شوند.

مواد و مصالح معدنی طبیعی

مواد و مصالح و معدنی طبیعی از قبیل خاک رس، سنگ های ساختمانی و تزیینی، شن و ماسه و … آن دسته از مصالح ساختمانی هستند که مستقیما از سطح زمین و یا طبیعت برداشت شده و بدون تغییر در خواص و ویژگی های آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد و مصالح معدنی غیر طبیعی و یا ساخته شده

این مصالح موادهستند با منشا معدنی که از تغییر یا اصلاح خواص و ویژگی های مواد طبیعی در اثر عمل گداختن و پخت یک و یا مخلوط چند ماده ی طبیعی به دست می آیند.

خواص این مواد و مصالح از نظر مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی با مواد طبیعی اولیه بسیار متفاوت است.

موادی از قبیل گچ، آهک، سیمان، آجر، کاشی وسرامیک، شیشه، فولاد و چدن از این نوع هستند.

به علاوه می توان مواد و مصالح معدنی را از نظر نوع وترکیب کانی های تشکیل دهنده ی آن ها به دو دسته ی کانی فلزی مانند فولاد، چدن، آلمینیوم و کانی غیر فلزی مانند گچ، سیمان، آهک، آجر و شیشه تقسیم کرد.

مواد و مصالح آلی

مواد آلی مانند “چوب، چوب پنبه، قیر، آسفالت، رنگ، چسب، پلاستیک، پی.وی.سی” که به صورت طبیعی و یا ساخته شده در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد نیز همانند مواد معدنی به دو صورت طبیعی مانند “چوب” و ساخته شده مانند “چوب پنبه، رنگ، چسب، قیر، آسفالت و پلاستیک” در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

شاید مطالعه ی مقاله ی فاز یک و دو در معماری چیست نیز برای شما مفید باشد.

چسباننده ها

چسباننده ها به آن دسته از مواد و مصالح ساختمان سازی اطلاق می شود که نقش چسباندن مواد و مصالح ساختمانی را انجام می دهند. این مواد عبارتند از خاک رس، گچ، آهک، سیمان و ملات ها،قیر، چسب، سرب و آهن.

بعضی از این مواد از قبیل قیر،  سرب و آهن در اثر حرارت نرم و مذاب شده و پس از سرد شدن، مواد و قطعات  مورد نظر را به یکدیگر می چسبانند. بعضی دیگر از این مواد عبارتند از خاک رس، گچ، سیمان و آهک که پس از مخلوط شدن با آب به صورت فیزیکی و شیمیایی سفت و سخت می شوند و عمل چسباندن را انجام می دهند.

قطعات

قطعات عبارتند از مواد و مصالحی از قبیل سنگ، آجر ماسه آهکی، آجر، بلوک های سیمانی و سفالی، کاشی و سرامیک و قطعات فولادی و چدنی که در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. با  استفاده از جسباننده ها قطعات کوچک و بزرگ به یکدیگر متصل شده و باید خواص و ویژگی چسباننده ها نیز دقیقا بررسی و کنترل گردد.

محصولات مرتبط:

تیرچه صنعتی

مشخصات فنی تیرچه صنعتی ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

تیرچه کرومیت (تیرچه فلزی)

مشخصات فنی تیرچه های کرومیت ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

بلوک سبک سیمانی (پوکه ای)

مشخصات فنی بلوک سبک ساخته شده در کارگاه آی تک سازان

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: itaksazan@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *